Gezocht personeel! Wel reageren voor de sluitingsdatum!

Leestijd: 4 minuten

Ze zijn er nog steeds, die werkgevers die op zoek zijn naar die speld in de hooiberg. Het multitalent die voor exact het aantal uren in de vacature-omschrijving alle taken komt invullen. Uiteraard tegen een marktconform salaris en een gratis sportschoolabonnement.

Man in de etalage

Eerst even wat cijfers

Volgens UWV vlakt de banengroei in 2023 en 2024 weliswaar af, maar blijft de krapte op de arbeidsmarkt bestaan:

  • In 2023 neemt het aantal banen voor werknemers en zelfstandigen naar verwachting toe met 1,4% (165.000) en het aantal gewerkte uren met 1,2%. Voor 2024 zijn de verwachtingen lager. Het aantal banen groeit met 0,5% (61.000) en het aantal gewerkte uren met 0,4%.
  • UWV verwacht de hoogste aantallen nieuwe vacatures in de detailhandel (240.000), zorg en welzijn (217.000) en horeca (115.000).
  • De krapte is voor een groot deel structureel, onder andere doordat vraag en aanbod inhoudelijk niet goed op elkaar aansluiten.

Benader de arbeidsmarkt als detailhandel

Wordt het niet eens tijd om de arbeidsmarkt te benaderen als de detailhandel? Door beter in te spelen op vraag en aanbod? Je kunt als leverancier wel de markt overspoelen met een product, maar als niemand er op zit te wachten, wordt het niet gekocht. Slimme winkeliers en leveranciers spelen in op de wensen van de markt / doelgroep en leveren wat de markt wil; zij passen hun product aan.

Stel dat je ook zo naar de arbeidsmarkt gaat kijken. Er is veel vraag naar personeel, maar het aanbod om de gaten te vullen is krap. Veel vraag (vacatures), weinig aanbod (werkzoekenden) … in de detailhandel zou de prijs van het product (de werkzoekenden) omhoog gaan. Er valt tenslotte wat te kiezen, zeker als je het aanbod (invulling van de vacature) zo specifiek hebt gemaakt dat het aanbod nog krapper wordt. Als klap op de vuurpijl verwacht je ook nog eens als aanbieder dat je product voor een bepaalde datum verkocht is … uhhh sorry?

Je hebt het als werkgever niet meer voor het uitzoeken

Veel werkgevers denken nog steeds dat ze iets unieks aanbieden en dat je als werknemer blij mag zijn dat je voor zo’n mooi bedrijf mag werken. Tenminste, zo worden vacatureteksten en bijpassende campagnes vaak ingevuld. In de wereld van vraag en aanbod moet je dit juist omkeren!

Praktisch voorbeeld: Werkgever in de zorg

Een sector waar volgens UWV veel vraag naar personeel blijft, maar het aanbod schaars. Is het dan een goed idee om campagne te voeren waarbij je op zoek gaat naar:

  • Verpleegkundige
  • HBO
  • 24 uur
  • Voor afdeling X
  • Op locatie Y

Terwijl je ook nog vacatures open hebt staan voor MBO, andere locatie, andere afdeling, ander aantal uur? En eigenlijk zoek je altijd verpleegkundigen, want ook het verloop is best groot.

Is het dan niet slimmer om de vacature “Verpleegkundige” in de etalage te zetten? De details vul je wel in als je reacties krijgt. Bijkomend voordeel: je kan deze vacature gewoon open laten staan, dus Google kan de tekst prima indexeren. En met die etalage gebruik je om te laten zien wie jij als werkgever bent!

Lanceer die top-campagne dan maar! Of nog niet?

Je bent er helemaal klaar voor, jouw vacatures worden goed opgepikt door Google. De statistieken van je werken-bij website vertonen een sterk stijgende lijn door die jobmarketing-campagne en toch geen reacties. Zou het kunnen dat je het wel heel ingewikkeld hebt gemaakt om te reageren? Een complex vraag/antwoord formulier met als toetje “Wil je nu je CV en motivatiebrief uploaden?” En weg is je bezoek, want die potentiële werknemer heeft al een leuke baan en was door die strakke campagne wel geïnteresseerd geraakt. Die spontane bezoeker heeft geen recente CV en al helemaal geen motivatiebrief op de plank liggen. Die bezoeker ziet 1 klik verder wel hetzelfde aanbod maar met minder moeite … je hebt reclame gemaakt voor de concurrent! En waarom? “Omdat HR nu eenmaal zo werkt”.

Om terug te komen op de detailhandel. Hang de posters pas op als je winkel ook echt klanten wil en kan ontvangen en maak niet jouw bedrijfsprocessen het probleem van je bezoeker. Die heeft daar echt geen boodschap aan!

Alex Abrahams

Nu echt starten met Job marketing?

Bel Alex 06 45 44 01 02 of Stuur een e-mail
Delen via LinkedIn